Mukavat ja avuliaat puolalaiset

Puola ei tunnu olevan ihmisille niin tunnettu maa verraten muihin Euroopan maihin, esimerkiksi Espanjaan tai Ranskaan. Minulta on kovasti kyselty millaisia puolalaiset ihmiset ovat. Ajattelin tällä kertaa jakaa muutamia omia kokemuksiani puolalaisista ihmisistä. Omat kokemukseni puolalaisista ovat pääpiirteittäin positiivisia. Mielikuvani enne saapumista kohteeseen eivät olleet ehkä ihan yhtä myönteiset, joten olen kyllä yllättynyt positiivisesti.

image (7)

Vanha kaupunki, Varsova

Eritoten olen pistänyt merkille, että puolalaisiin tekee erittäin hyvän vaikutelman, mikäli osaa niinkin vähän kuin tervehtiä tai sanoa kiitos puolaksi. Puolan kieli on omalla tavallaan samalla linjalla suomenkielen kanssa. Kumpikin on erittäin vaikea kieli oppia, eikä välttämättä keskustele niin toisten kielten kanssa, eikä näitä puhuta kuin yhdessä maassa. Puolan kieltä ei siis välttämättä tule opiskeltua samalla mittapuulla kuin esimerkiksi espanjaa. Nyt joku miettii, että se on samanlaista kuin venäjä. Olen tiedustellut tätä asiaa, jonka perusteella päättelin, että puolan ja venäjän yhteyttä voisi verrata esimerkiksi suomen ja viron samanlaisuuteen. Puolalainen ja venäläinen eivät pysty keskustelemaan omilla äidinkielillään toistensa kanssa. Sama pätee suomen ja viron kieliin. (Tai en ainakaan itse onnistunut keskustelemaan virolaisen kanssa suomenkielellä. Hatunnosto, jos joku muu pystyy.) Toisin oli esimerkiksi ollessani Norjassa, pystyin kommunikoimaan lähes ongelmitta norjalaisten kanssa puhuessani itse ruotsia. Joten, pystyn kyllä samaistumaan puolalaisten onneen, mikäli osaa hieman heidän kieltään. Yllätyn ja innostun itsekkin, jos muiden maiden edustajat osaavat vähänkään suomea.

Puolalaiset ovat avuliaita, mutta ujoja ulkomaalaisia kohtaan. Olen huomannut, ja tainnut aiemmin mainitakin, että eritoten alueella, jossa itse asun, englannin kieli ei ole niinkään hanskassa. Silti olen saanut välillä niinkin vilpitöntä apua, välillä jopa ilman yhteistä kieltä, että hatunnosto irtoaa tästäkin. Kerran esimerkiksi bussipysäkillä mietin pääsenkö määränpäähäni siitä huolimatta, että vuoron aika oli merkitty punaisella. Vielä tähän päiväänkään mennessä en tiedä värin merkitystä, mutta niin kovasti mummu minua halusi auttaa, että siinä aikamme huidottua minulle selvisi, että punainen väri ei vaikuttanut haluamaani reittiin. Täällä myös arvostetaan vanhempia ihmisiä. On synti, jos et anna bussissa paikkaa itseäsi vahemmalle. Puolalaiset ovat ujoja puhuessaan ulkomaalaisille. Tämä varmaankin siksi, ettei englanti ole niin hallussa. Tämän olen huomannut usein esimerkiksi tanssikouluilla. Ihmiset eivät mielellään juttele kanssani, sillä en osaa puhua heidän kieltään. Mikäli olen kaksin jonkun kanssa, on hauska jutella niitä näitä ja juttu sujuu toisinaan jopa hyvin, mutta heti kun paikalle tulee toinen puolan kielen taitaja, minä jään usein valitettavasti ulkopuolelle.

image (3)

Senoritas, Lodz; Ravintola edustaa hyvän palvelun ja huippu ruuan ravintoloita

Avuliaisuus ei aina yllä asiakaspalveluun asti. Vanhana asiakaspalvelutyöntekijänä tulee ehkä joskus odotettua vähän liikoja tai tuomittua asiakaspalvelijoita. Huono tapa, mutta minkäs teet. Täällä kuitenkin rimaa joutuu välillä laskemaan aika alas. Kerran mm. eräs tarjoilija unohti minut kokonaan. Huomauttaessamme muden jo syötyä, että olen odottanut jo tunnin, tuli tarjoilija naureskelemaan minulle päin naamaa, ettei hänen muistiinpanoissaan mitään lukenut. Pyöritteli vielä todella näyttävästi silmiään, kun sanoin etten muista hankalaa puolalaista nimeä, ja voisin näyttää menusta tilaukseni. Tämä oli aika äärirajoilla oleva esimerkki. asiakaspalvelun tason eron huomaa myös arjessa, onneksi aina ei aivan näin räikeästi. Esimerkiksi kaikki kassatyöntekijät eivät välttämättä tervehdi. Ainiin, yksi tarjoilija myös oletti kerran, että on ihan ok tuoda ensin pääruoka, ja sitten vasta alkuruoka, heh. Olen kysellyt myös tästä asiasta paikallisilta, ja kuulin, että asiakaspalvelukulttuuri on kaikesta huolimatta menossa parempaan suuntaan. Vielä viisi vuotta sitten tilanne oli kuulemma vielä pahempi. Ei siis kannata pahastua, mikäli suomalaisille tuttua asiakaspalveluhymyä ei irtoa joka tilanteessa. Vika ei (välttämättä) ole sinussa. 😉

Monet puolalaiset haluaisivat käydä pohjoismaissa ja ovat kiinnostuneita niistä. Tämä oli itselleni suuri ja positiivinen IMG_0117yllätys. Nyt joku saattaa taas miettiä, että ei ole ihme, sillä olen pohjoismaalaisessa firmassa töissä. Myönnän, että tämä ei ole yllätys töissä. Mutta yhtälailla olen näihin kommentteihin kohdannut työn ulkopuolella. Esimerkiksi olen muutaman kerran käväissyt language exchange tapahtumassa kuppilassa. Eräs poika oli todella onnessaan päästessään puhumaan kanssani suomea, ja kertoi kuinka pitää pohjoismaista. Vaikka vähän hitaalla tempolla keskustelu eteni, lämmitti nähdä toisen ilo saadessaan puhua suomea. Toisena esimerkkinä eräs tuttavani tanssin kautta kertoi muutama viikko sitten minulle, kuinka on aina haaveillut pääsevänsä käymään Suomessa, Ruotsissa ja/tai Norjassa. Lupasin toki majoittaa, mikäli päädyn takaisin pohjolaan joku päivä. 🙂


Vanhat ihmiset heijastavat hieman mielikuvia, mitä minulla
oli puolalaisista. Vanhemmat ihmiset vaikuttavat välillä todella nyrpeiltä, sekä näyttävät hieman jopa pelottavilta ja kolkoilta. Myös äänensävy on todella negatiivinen, joka korostuu tilanteissa, joissa olen ajautunut osaksi keskustelua ja joutunut myöntämään, etten osaa paikallista kieltä. Korostan, kaikki vanhat ihmiset eivät kuulu tähän kategoriaan! Esimerkiksi tämä bussipysäkin mummo oli oikein mukava ja herttainen. Mutta kuitenkin ennakkoluulojeni mukaisia piirteitä on havaittavissa. En tiedä miksi minulla on ollut tällaiset mielikuvat, ehkä mustan historian aiheuttamia, ehkä kuulopuheiden..

Kuten jo aluksi mainitsin, olen ollut positiivisesti yllättynyt puolalaisiin. Mukavaa kansaa! Ei kannattaisi ikinä vetää johtopäätöksiä, ennen kuin näkee omin silmin. Haluan vielä loppuun korostaa, että kaikki ajatukset perustuvat omiin kokemuksiini ihmisistä, nämä eivät ole absoluuttisia totuuksia, eikä tarkoitukseni ole todellakaan loukata ketään, vaikka edellinen kappale onkin hieman negatiivinen. Kyllä niitä ärripurreja joka puolelta löytyy! 🙂

Dziękuję!

/Suvi-Sisko

Leave a Reply

